Preparaty zawierające BCAA należą do najpopularniejszych odżywek białkowych stosowanych przez sportowców, zarówno zawodowców, jak też amatorów. Czym jednak jest BCAA i co je odróżnia od innych odżywek proteinowych? Sprawdźmy!

Co to jest BCAA?

Aminokwasy BCAA są grupą kilku aminokwasów o rozgałęzionych łańcuchach. Należą do nich leucyna, izoleucyna i walina. Wszystkie aminokwasy BCAA są aminokwasami egzogennymi, co oznacza, że ludzki organizm nie potrafi ich samodzielnie syntetyzować i musi je przyjmować z zewnątrz wraz z pożywieniem.

BCAA są metabolizowane bezpośrednio w mięśniach i wszechstronnie wspierają ich pracę, a ich najważniejszą cechą jest działanie antykataboliczne. To oznacza, że zapobiegają niepożądanemu rozpadowi mięśni, do którego dochodzi w trakcie ćwiczeń fizycznych.

Jak działają aminokwasy BCAA?

Ćwiczenia fizyczne prowadzą do powstania mikrouszkodzeń mięśni, które następnie są naprawiane przez organizm za pomocą aminokwasów. Jeżeli dostarczamy wystarczającej ilości aminokwasów wraz z pożywieniem, ciało ma materiał do odbudowy mięśni. Jeżeli nie, wówczas ciało regeneruje mięśnie za pomocą tych protein, które już posiada. Ten proces nosi nazwę katabolizmu i prowadzi do zmniejszenia siły i masy mięśni.

Każda z trzech substancji składających się na BCAA ma własne, specyficzne działanie spowalniające ten proces. Leucyna niweluje działanie kortyzolu, który bezpośrednio prowadzi do rozpadu mięśni. Izoleucyna wpływa ogólnie antykatabolicznie oraz reguluje poziom cukru w mięśniach. Walina także spowalnia katabolizm, a ponadto normuje poziom hormonu wzrostu.

Czy warto brać preparaty z BCAA?

Aminokwasy BCAA są często przyjmowane przez osoby trenujące siłowo, które boją się katabolizmu bez względu na to, czy znajdują się na diecie redukcyjnej, czy też budują masę. W rzeczywistości jednak aminokwasy BCAA mają zastosowanie przede wszystkim dla ludzi na redukcji. Leucyna, walina i izoleucyna są aminokwasami obecnymi w większości naturalnych źródeł białka, z naciskiem na nabiał – jeżeli więc budujemy masę, to możemy je dostarczyć w wystarczającej ilości wraz z pożywieniem.

Jeżeli natomiast interesuje nas redukcja, podczas której nie chcemy stracić mozolnie zbudowanych mięśni i spalić jedynie nadprogramowy tłuszcz, wtedy przyjmowanie BCAA jak najbardziej ma sens. Przyjęcie odpowiedniej porcji tych aminokwasów ze źródeł naturalnych może być wówczas utrudnione i skorzystanie z suplementów jest wskazane.

 

Load More Related Articles
Zobacz więcej od Dariusz
Zobacz więcej w Sport
Brak możliwości dodawania komentarzy

Sprawdź także

Lampy w kuchni – jakie wyróżniamy tutaj rodzaje oświetlenia?

Bardzo dużo osób ma twardy orzech do zgryzienia związany z zaprojektowaniem oświetlenia w …